Avtalevilkår
Eidefoss Strøm AS leverer strøm til deg etter bransjens avtalevilkår som er utarbeidet i samarbeid med Forbrukertilsynet og Fornybar Norge (revidert 20.02.2023).
Strømprisen følger svingningene i strømmarkedet Nord Pool hver time, og endrer seg hver time. Dette kalles spotpris. Norge er delt inn i fem prisområder, henholdsvis NO1, NO2, NO3, NO4 og NO5. Spotprisen du betaler avhenger av hvilket prisområde du tilhører.
Finn ditt prisområde her Nord Pool Map.
Morgendagens timespriser fastsettes hver dag på Nord Pool, og påvirkes blant annet av hvor mye strøm som produseres og forbrukes. Været spiller også en stor rolle, siden vi produserer mesteparten av strømmen vår på vann. Er været kaldt og tørt går prisene som regel oppover, og er været varmt og vått vil prisen gå nedover. For timemålte anlegg faktureres det ut fra timeverdiene, men dersom kunden ikke har timemålt anlegg benyttes netteiers forbruksprofil (JIP) til avregning.
Eidefoss Strøm AS leverer strøm til deg etter bransjens avtalevilkår som er utarbeidet i samarbeid med Forbrukertilsynet og Fornybar Norge.
Standard Spotprisavtale
1. PARTENE
Leverandør:
Navn: Eidefoss Strøm AS
Adresse: Edvard Storms veg 4, 2680 Vågå
Organisasjonsnummer: 923 354 247
Kunde:
Navn: [xxxxxxxxxxxx]
Adresse: [xxxxxxxxxxxxxxxxxx]
Fødselsnummer: [xxxxxxxxxxx]
Mobilnummer: [xxxxxxxxx]
E-postadresse: [xxxxxxxxxxxxxxx]
Valgt kommunikasjonsform for varslinger knyttet til kundeforholdet: SMS/E-post/Ordinær post
2. LEVERANSESTED
Målepunktadresse: [xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx]
MålepunktID: [xxxxxxxxxxxxxx]
Prisområde: [NOx]
Oppstartdato: [xxxxxxxxxxx]
3. PRODUKT OG PRISER
3.1 PRODUKT
Produktnavn: Spotpris
Avtaletype: Spotpris time for time, se nærmere om pris nedenfor
3.2 PRISER
Produkt spot: Gjeldende områdepris per kWh (spotpris Nord Pool) time for time ekskl. mva
Fastbeløp: 29 kr per målepunkt per måned ink. mva
Påslag: 3,9 øre per kWh ink. mva og elsertifikater
Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Se punkt 6.
4. PRODUKT-/TJENESTESPESIFIKKE BETINGELSER
4.1 FAKTURERING
Fakturering skjer etterskuddsvis basert på reelt eller estimert forbruk i samsvar med gjeldende regelverk.
4.2 BETALINGSBETINGELSER
Betalingsfrist faktura: 14 dager etter fakturadato, månedlig
eFaktura: Gebyrfritt
E-postfaktura: Gebryfritt
Papirfaktura: Kundens første faktura er uten gebyr, deretter kr 59 per faktura ink. mva.
Dersom Kunden ikke betaler innen betalingsfristen, skal kunden varsles skriftlig og gis 14 dagers betalingsfrist. Dersom Kunden innen den tid ikke har betalt skyldig beløp, kan Leverandøren heve avtalen ved melding til Kunden.
Enhver innbetaling fra kunden vil gå til dekning/nedbetaling av den eldste utestående fordring Leverandøren har på Kunden, med mindre partene skriftlig har blitt enige om noe annet.
Forsinkelsesrente påløper ved betaling etter forfall angitt på faktura i henhold til forsinkelsesrenteloven. Inkasso skjer i samsvar med inkassoloven.
4.3 SÆRLIGE VILKÅR
Når Kunden uttrykkelig har anmodet om direkte oppstart, eller bestilling tilbake i tid, er Kunden forpliktet til å betale for forbruket inntil Kunden sier opp eller benytter angreretten, se punkt 11 nedenfor.
Generelle vilkår
5. PARTENES PLIKTER VED BESTILLING – TIDSPUNKT FOR OPPSTART
5.1 Kunden skal gi de opplysninger om anlegget som Leverandøren trenger for at avtalen skal kunne inngås, herunder fødselsnummer, faktura- og anleggsadresse, målepunkt-ID og e-postadresse/mobilnummer. Kunden er selv ansvarlig for at Leverandøren til enhver tid har oppdaterte kontaktopplysninger på Kunden.
5.2 Ved vurdering av kredittverdighet, kan Leverandøren, foruten offentlig tilgjengelige opplysninger, benytte egne kundeopplysninger og kredittopplysningsbyråer
5.3 Hvis inngåelse av denne avtalen innebærer skifte av strømleverandør, skal Leverandøren på vegne av Kunden iverksette et leverandørskifte og Kundens eksisterende strømavtale opphører, med mindre annet er uttrykkelig avtalt. Kunden er selv ansvarlig for oppfyllelse av avtalen med tidligere strømleverandør for eventuelle konsekvenser av oppsigelse, for eksempel dersom oppsigelsen utløser bruddgebyr etter den tidligere avtalen.
5.4 Leverandøren plikter å levere elektrisk strøm i henhold til kundens løpende behov. Kunden plikter å betale for den leverte strømmen i henhold til denne avtalens betingelser.
5.5 I de tilfeller Kunden har 14 dager angrerett, dvs. når avtalen er inngått ved fjernsalg eller utenfor fast utsalgssted, (se punkt 11), kan ikke startdato for levering av strøm under avtalen være før angrefristperioden har utløpt, med mindre Kunden uttrykkelig ber om at oppstart av leveringen skal påbegynnes før angrefristen har utløpt. Hvis Kunden ber om slik førtidig oppstart, vil Kunden være ansvarlig for kostnader i angrefristperioden dersom kunden senere benytter angreretten, se punkt 11.3 iii) annet avsnitt.
6. FAKTURERING AV NETTLEIE
Nettleie kommer i tillegg til strømprisen og faktureres av kundens lokale nettselskap eller ved gjennomfakturering. Dersom leverandøren har en avtale med Kundens nettselskap om gjennomfakturering, vil Leverandøren fakturere kunden for nettselskapets fakturerte nettjenester. Kunden gir leverandøren fullmakt til å innhente nødvendig informasjon og iverksette nødvendige tiltak for eventuell gjennomfakturering av nettjenester.
7. FEIL MED MÅLING ELLER AVREGNING
7.1 Leverandøren avregner forbruket etter forbruksdata mottatt fra Elhub. Ved feil ved måledata, feil håndtering av måledata, faktureringsfeil, eller feil på måleren, kan leverandøren eller Kunden kreve henholdsvis tilleggsbetaling eller tilbakebetaling.
7.2 Tilbakebetaling eller tilleggsbetaling ved slike avregnings- eller målefeil kan kreves for den tid feilen kan dokumenteres. Etterberegning/godskriving skjer fra og med siste betalingsfrist etter at feilen ble oppdaget, og i utgangspunktet ikke ut over den alminnelige foreldelsesfristen for krav på 3 år, jf. lov om foreldelse av fordringer.
7.3 Kunden må rette krav om retting av feil ved måledata eller feil håndtering av måledata direkte til nettselskapet, som er ansvarlig for målingen. Kunden må selv be nettselskapet om en eventuell kontroll av måler.
8. FLYTTING
Dersom kunden flytter, vil denne avtalen følge Kunden til nytt leveransepunkt (nytt målepunkt-ID), forutsatt at Kunden melder flytting til Leverandøren. Partene kan likevel gjensidig si opp avtalen i tråd med avtalens punkt om oppsigelse.
9. OPPSIGELSE AV AVTALEN
9.1 Dersom avtalen ikke har en særskilt avtalt bindingstid, kan avtalen sies opp av hver av partene med 14 dagers skriftlig varsel. Oppsigelse vil skje automatisk dersom Kunden inngår avtale om strømleveranse med en annen strømleverandør. Oppsigelse fra leverandørens side forutsetter saklig grunn.
9.2 Avtale med prisgaranti kan ikke sies opp av leverandøren i perioden med prisgaranti.
10. AVTALEN KAN OVERDRAS AV LEVERANDØREN
Denne avtalen kan overdras av Leverandøren til en annen strømleverandør forutsatt at denne avtalens betingelser videreføres. Kunden skal varsles minst 30 dager før overdragelse kan skje, og Kunden kan uansett si opp avtalen med 14 dagers varsel fra det tidspunktet overdragelsen skjer.
11. ANGRERETT
11.1 Dersom avtalen er inngått ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, typisk ved salg over internett, på stand eller ved telefon- eller dørsalg, har Kunden etter reglene i angrerettloven rett til å gå fra avtalen innen 14 dager uten å grunngi dette. Virkningene av at angrerett gjøres gjeldende er regulert i angrerettloven. Angrefristen utløper 14 dager regnet fra dagen etter avtalen er inngått eller fra når Kunden har mottatt informasjon om angrerett. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
11.2 Dersom angrerett gjøres gjeldende, må Kunden på en entydig måte opplyse Leverandøren om at Kunden velger å gå fra avtalen. Angreretten kan gjøres gjeldende ved å bruke Leverandørens angrerettskjema, men melding kan også gis på annen måte, eksempelvis per e-post eller brev. Angrefristen anses overholdt dersom kunden har sendt slik melding før utløpet av angrefristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, så meldingen bør derfor sendes skriftlig.
11.3 Konsekvenser ved bruk av angrerett:
i) Ved bruk av angreretten opphører Kundens plikt til å betale for fremtidig strømleveranse og Leverandørens plikt til å levere strøm.
ii) Benytter Kunden angreretten før leveransen har startet, annulleres bestillingen og Kunden fortsetter som kunde hos sin forrige leverandør.
iii) Hvis Kunden uttrykkelig har bedt om oppstart av strømleveransen før angrefristen på 14 dager er utløpt, og deretter har brukt angreretten, skal Kunden betale et beløp som står i forhold til det som er utført eller levert frem til tidspunktet da kunden underrettet Leverandøren om ønsket om å gå fra avtalen. I slike tilfeller hvor leveransen har startet, vil Kunden bli overført til leveringspliktig strøm fra sitt nettselskap, om ikke kunden sørger for å inngå ny strømavtale med en annen strømleverandør. Dette punktet gjelder også der Kunden melder innflytting tilbake i tid og Kunden uttrykkelig har bedt om oppstart av leveransen fra innflytting.
Opplysninger om angrerett i PDF
12. ENDRINGER I PRIS OG VILKÅR
12.1 Leverandøren kan foreta endringer i avtalte priselementer og andre vilkår i denne avtalen. Eventuell endring i priselementer eller andre vilkår kan tidligst tre i kraft 30 dager etter at direkte varsel er sendt Kunden. Varselet skal sendes til Kunden på den måten kunden har valgt (SMS og / eller e-post, eventuelt ordinær post), se punkt 1.
12.2 Leverandøren har ikke adgang til å endre priselementer med avtalt prisgaranti før etter at garantiperioden har utløpt.
13. TVISTER
13.1 Dersom det oppstår en tvist mellom Kunden og Leverandøren, kan Kunden bringe tvisten inn for Elklagenemnda (kostnadsfritt for Kunden), eller bringe saken inn for domstolene. Elklagenemndas vedtak er rådgivende for partene. Ved vedtak som gir Kunden helt eller delvis medhold, skal Leverandøren gi begrunnet melding til Kunden og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.
13.2 Så lenge en tvist er til behandling i Elklagenemnda, kan ikke en part bringe den inn for de alminnelige domstolene. En tvist anses for å være til behandling fra det tidspunktet begjæringen om klagebehandling er kommet inn for nemnda. En sak som nemnda har realitetsbehandlet, kan bringes direkte inn for tingretten.
Personvernerklæring
Personvernerklæringen gir opplysninger om hvilke personopplysninger som samles inn, hvordan de samles inn og hvilke rettigheter du har når personopplysninger om deg er registrert hos oss.